Bilgi İçin 0850 302 48 80

Bisiklette Sık Kullanılan Fren Çeşitleri

Bisiklet freni nedir?

Frenler bisikletinizi durdurma gücüne sahip olup güvenli ve kontrollü şekilde yavaşlatmanızı sağlamaktadır. Bunun nedeni sürtünme kuvvetidir. Bir şeyin daha hızlı durması için sürtünme kuvvetini arttırırsınız.
Her fren sisteminin, bisiklet kategorisine ve kullanıcının sürüş tarzına uygun olmasını sağlayan kendine özgü özellikleri vardır. En yaygın bisiklet fren çeşitlerini ve özelliklerini bu sayfamızda sizler için derledik.

V-fren

V-Frenler metal tel kablo ile çalışır. Fren yapıldığında fren tellerine aktarılan güç fren pabuçlarına iletilir ve pabuçlar sürtünme kuvveti ile jantı durdurur. 

- Ekonomiktir,  yedek parçalarını bulmak kolaydır. 

- Dayanıklıdır, kolay sorun çıkarmaz. 

- Bakımı pratiktir.

 Bu nedenle en yaygın kullanılan sistemlerdendir. 


V-Fren ayarı nasıl yapılır?

V frenler bakımı kolay ve uygun maliyetli oldukları için bakımı konusunda çok fazla deneyime sahip olmanız gerekmez. 
Öncelikle fren balatalarınızı temiz tutmalısınız. Fren balatasındaki pislik istenmeyen ve rahatsız edici bir gıcırtıya neden olabilir. Bir sünger yardımı ile temizleyebilirsiniz. Rahatsız edici ses hala kesilmedi ise Fren Pabuçlarının ayarını yapmanız gerekecektir. 

1. Adım
Ayarlama yapmaya başlamadan önce fren kolunu çekin ve fren balatalarının jantla gerçekten temas ettiğini kontrol edin. Eğer öyleyse ikinci adıma geçebilirsiniz, ancak değilse kabloyu sıkmanız gerekir.
Fren kolu sıkıldığında pabuç jant üzerinde, fren yüzeyine tam oturur. Jantın bitip lastiğin başladığı nokta arasında 1mm kalacak şekilde vida sabitlenir.

2. Adım
Zamanla V-frenler aşındıkça yavaş yavaş kötü hizalanır ve bu da fren kolunda zayıf ve yumuşak bir his oluşmasına neden olabilir. Fren pabuçlarını yeniden hizalamak için, frenler açıkken pabuçları janta düz bir şekilde hizalamanız gerekir. Bunun en iyi yolu pabuçları gevşetmek, bir elinizle fren kolunu çekmek ve diğer elinizle balatayı doğru şekilde hizalanana kadar hareket ettirmektir. Fren kolu hala çekili durumdayken, cıvatayı hafifçe küçük bir miktara kadar sıkın, ancak henüz tam olarak sıkmayın. Bunu her iki balata için de yaptıktan sonra, fren kolunu çekin ve balataların ve kolların her iki tarafta simetrik olarak jantla temas halinde olup olmadığını kontrol edin. Kesinlikle mükemmel olması gerekmiyor, ancak elinizden gelenin en iyisini yapın. 

3. Adım
Bir sonraki adım, hem sağ hem de sol pabuçların aynı anda janta temas ettiğini kontrol etmektir. Aksi takdirde balatalarınız dengesiz bir şekilde aşınır, bunlardan biri janta doğru sürüklendiğinde, sürtünme yaratmasına ve sizi yavaşlatmasına neden olabilir. Bu durum, fren kollarını janttan uzağa çeken geri dönüş yaylarının ayarlanmasıyla sabitlenir. Biraz zaman alıcı olsa da, yapılması güzel ve basit bir iştir.
Çoğu V freni, yayları (daire içine alınmış) ayarlamak için bir (kafalı) tornavida gerektirir, ancak bazen bazı modellerde küçük bir alyan anahtarı kullanılır. Vidayı (saat yönünde) sıkmak, yaya daha fazla baskı uygulayacak ve fren balatasının janttan daha fazla uzaklaşmasına neden olacaktır. Vidayı gevşetmek (saat yönünün tersine) yayı gevşetir ve Fren pabucu janttan o kadar uzağa çekilmez. 
Her iki fren kolunda da yay gergi vidaları vardır, dolayısıyla doğru dengeyi bulana kadar her ikisini de kademeli olarak ayarlamanız gerekecektir. Bir taraftaki gerilimde yapacağınız herhangi bir değişiklik diğer tarafı da doğrudan etkileyecektir. yani soldaki yayı sıkarsanız, o pabuç janttan uzaklaşırken, sağ pabuç janta yaklaşacaktır. Aynı şekilde sol taraftaki yayı gevşetirseniz o pabuç janta yaklaşacak, sağ pabuç ise uzaklaşacaktır. Kablodaki ekstra gerilim zamanla daha fazla esnemesine neden olacağından, eşit bir denge elde etmek için yayları her zaman basitçe sıkmaktan kaçının. Benzer şekilde, eğer onları gevşetirseniz, fren kolunuzun her zaman olması gerektiği kadar hızlı bir şekilde orta konuma dönmediğini görebilirsiniz. Sol ve sağ yayları ayar aralıklarının ortasında bir yerde dengelemeye çalışın.

4. Adım
Kablo sıkıldıktan, pabuçlar ayarlandıktan ve yaylar dengelendikten sonra son adım, fren kolunda tercihinize göre ince ayar yapmaktır. Bu adım herhangi bir araç gerektirmemelidir; ancak eski fren kablosu ayar vidalarının sıkışması durumunda daha fazla kavrama sağlamak için penseye ihtiyacınız olabilir.
Fren kolunun ayarlanması, vida ayarlayıcılarının (gösterilen) içeri veya dışarı sarılmasıyla yapılır. Vida ayarlayıcılarıyla ilgili iki şeyi fark edeceksiniz.

Fren kablosu ayar vidasının dış tarafında ilave bir dişli halka bulunmaktadır. Bu, dişli vida bisikletin titreşimlerini durduran bir kilitleme halkasıdır. Vidayı istediğiniz gibi ayarladıktan sonra kilitleme halkasını elinizle fren koluna doğru olabildiğince sıkın. Bunu yapmanıza yardımcı olması için He-Man gücü veya pense kullanmayın; kilit halkasının çok sıkı olmasına gerek yoktur.
Hem namlu hem de kilit halkasının içinde bir yuva bulunur. Bu yuvalar, kolun gövdesindeki bir boşlukla birlikte, fren kolunun tamamen sökülmesine gerek kalmadan fren kablosunun takılmasına olanak tanır. Yuvaları birbiriyle ve kol gövdesiyle aynı anda hizalamaktan kaçının, aksi takdirde fren kablonuzun düşme olasılığı vardır.

Disk Fren 


İki tür disk fren vardır: Mekanik ve Hidrolik disk fren

Mekanik disk fren

Mekanik disk frende, (diğer adıyla kablolu disk frenler) hidrolik sıvı yerine metal tel kablo kullanılır. Fren yapıldığında fren kolu kabloyu çekerek kaliperinde yer alan balataları diske doğru sıkıştırır.

- V fren’e göre daha az kas gücü gerektirir. Daha sıkı frenleme yapar.

- Yağışlı havalardan ve toprak zeminlerden az etkilenir.


Fren ayarı nasıl yapılır?

Diskin fren balatalarınıza hafif bir dokunuşu ve buna eşlik eden gıcırtı/tırmalama sesi sizi rahatsız edebilir. Ciddi durumlarda, frenleriniz sizi yavaşlatacağından her pedal vuruşunda zorluk yaşayacaksınız ve balatalarınız hızlı ve dengesiz bir şekilde aşınacaktır. 

Bisiklet disk frenleri nasıl çalıştıklarına bağlı olarak iki kategoriye ayrılabilir: 

-> Mekanik disk frenler (diğer adıyla kablolu disk frenler)
-> Hidrolik disk frenler

Disk frenlerinizi doğru şekilde hizalamak, sahip olduğunuz fren tipine göre değişmektedir.

Mekanik disk fren ayarı

Hidrolik disk frenlerin aksine, mekanik disk frenler kendiliğinden hizalanmaz, bu nedenle aşınmayı telafi etmek için fren balatalarının ve kablo gerginliğinin periyodik olarak ayarlanması gerekir.

Tek pistonlu mekanik disk freni hizalamak için gerekli aletler: 

- Alyan uçlu tork anahtarı (genellikle 4 mm, 5 mm veya 6 mm) 
- Lastik bant 
- Sert kart (eski tebrik kartı veya kartvizit)

1. Adım 
Fren kablosu ayar vidasını sonuna kadar sarın; fren kolunda bir tane ve (modele bağlı olarak) kaliperde bir tane olacaktır.
2. Adım  
İçteki sabit fren balatasını rotordan uzağa (yani tekerlek jant tellerine en yakın yere) geri çekin. Bu sabit balatadır - Shimano frenleri tipik olarak alyan başlı cıvatayı kullanırken, Avid'in BB5/BB7'sinde büyük kırmızı kadran bulunur.
3. Adım 
Kaliperin ana gövdesini kadroya/çatala/adaptöre bağlayan cıvataları hafifçe gevşetin. Pergeli kaydırmanıza izin verecek kadar
4. Adım  
Disk rotoru kaliperdeki boşluğun ortasından geçene kadar kaliper gövdesini kaydırın (pabuçlar arasındaki boşluğun ortasından değil)
5. Adım 
Kaliper gövdesi cıvatalarını dikkatlice sıkın. Bu cıvataların sıkılması genellikle kaliperin hareket etmesine neden olabilir, bu nedenle istenen torka ulaşılana kadar her bir cıvatayı bir tork anahtarı kullanarak 1/4 tur sıkarak sırayla almanızı öneririz.
6. Adım 
Sabit pedi, tekerlek dönerken rotora hafifçe dokunduğunu duyana kadar rotora doğru geri sarın, ardından sessizce çalışana kadar küçük artışlarla geri sarın. 
7. Adım 
Kaliper kolundaki kablo sıkıştırma cıvatasını gevşetin
8. Adım 
Kart parçasını dıştan takmalı fren balatası ile disk rotoru arasına yerleştirin
9. Adım 
Kaliper kolunu 'açık' konumda tutmak için lastik bandı kullanın. Aradığınız şey sadece hafif bir harekettir.
10. Adım 
Fren kablosunu koldan hafifçe çekin ve ardından tekrar sıkıştırın
11. Adım 
Lastik bandı ve kart parçasını çıkarın
12. Adım 
Fren kolu rahat hissedilene kadar kablo tamburu ayarlayıcısını açın. 


Hidrolik disk fren


Hidrolik disk fren hidrolik sıvısı ile çalışır. Fren yapıldığında, fren koluyla ile hidrolik sıvı, fren kaliperinden balataları diske doğru iter. 

- Kas gücü gerektirmez. Sıkı frenleme sağlar.

- Yağışlı havalardan ve toprak zeminlerden etkilenmez, bu nedenle çamurlu alanlarda sürüş için daha avantajlıdır.


Hidrolik disk fren ayarı

Hidrolik disk frenler kurulduktan sonra kendiliğinden merkezlenir; bu da balatalarda periyodik ayarlamalar yapmanıza gerek olmadığı anlamına gelir. Fren kolunu çektiğinizde, sıvı ana silindirden fren kaliperine pompalanacak ve pistonları rotora doğru itecektir. 
Fren balataları merkezin biraz dışındaysa, rotora ilk temas eden balata yerinde durdurulacak, diğeri ise etkin bir şekilde yetişecektir. Artık her iki ped de rotora sıkı bir şekilde dayandığında, fren kolu bırakıldığında her iki piston/ped de rotordan aynı anda serbest kalacaktır. 
Ancak başlangıçta, balataların disk frene herhangi bir sürtünme olmadan eşit şekilde temas etmesini sağlamak için kaliperin yine de doğru şekilde hizalanması gerekir. 

1. Adım
Namlu ayarlayıcılarını sonuna kadar sarın; fren kolunda bir tane ve (modele bağlı olarak) kaliperde bir tane olacaktır.
2. Adım
İçteki sabit fren balatasını rotordan uzağa (yani tekerlek jant tellerine en yakın yere) geri çekin. Bu sabit balatadır - Shimano frenleri tipik olarak alyan başlı cıvatayı kullanırken, Avid'in BB5/BB7'sinde büyük kırmızı kadran bulunur.
3. Adım
Kaliperin ana gövdesini kadroya/çatala/adaptöre bağlayan cıvataları hafifçe gevşetin. Pergeli kaydırmanıza izin verecek kadar.
4. Adım
Disk rotoru kaliperdeki boşluğun ortasından geçene kadar kaliper gövdesini kaydırın (pabuçlar arasındaki boşluğun ortasından değil)
5. Adım
Kaliper gövdesi cıvatalarını dikkatlice sıkın. Bu cıvataların sıkılması genellikle kaliperin hareket etmesine neden olabilir, bu nedenle istenen torka ulaşılana kadar her bir cıvatayı bir tork anahtarı kullanarak 1/4 tur sıkarak sırayla almanız önerilir.
6. Adım
Sabit pedi, tekerlek dönerken rotora hafifçe dokunduğunu duyana kadar rotora doğru geri sarın, ardından sessizce çalışana kadar küçük artışlarla geri sarın.
7. Adım
Kaliper kolundaki kablo sıkıştırma cıvatasını gevşetin
8. Adım
Kart parçasını dıştan takmalı fren balatası ile disk rotoru arasına yerleştirin
9. Adım
Kaliper kolunu 'açık' konumda tutmak için lastik bandı kullanın. Aradığınız şey sadece hafif bir harekettir.
10. Adım
Fren kablosunu koldan hafifçe çekin ve ardından tekrar sıkıştırın.
11. Adım
Lastik bandı ve kart parçasını çıkarın
12. Adım
Fren kolundaki ısırma noktası rahat hissedilene kadar kablo tamburu ayarlayıcısını açın.

Sık karşılaşılan sorunlar :


Diskin (Rotorun) sürtmesi:
Freni kadroya sabitleyen vidalar ile yapılacak basit bir ayar sorunu çözer.

1. Adım
Önce her iki sabitleme vidası da gevşetin, tam sökmeyin
2. Adım
Ardından frene basılı durumdayken sabitleme vidalarını aşamalı olarak birkaç seferde sıkın. 
3. Adım
Diskin sürtmediğinden emin olduğunuz noktada sabitleyin.

Rotora veya fren pabuçlarına yağ bulașması:
Pabuçlara (balatalara) yağ bulașmıșsa, pabuçların değiștirilmesi gerekir.
Rotora (diske) yağ bulașmıșsa, rotor temizlenir. Eğer bu yapılmazsa, frenler etkili çalışmayabilir.

Fren alışma süresi:
Disk frenlerin bir alışma süresi olur. Fren kullanıldıkça kuvveti artar etkili bir duruş sağlar. Aynı durum fren pabuçları veya rotor değiștirildiğinde de geçerlidir.



Bisiklet Ön - Arka Hidrolik fren ayarı







Hızlı Kargo

1000 TL Üzeri Kargo Bedava

Müşteri Hizmetleri

0850 302 48 80

Güvenli Ödeme

Kredi Kartı, Havale, Kapıda Ödeme

Taksit & İade İmkanı

12 Taksit İmkanı