Bisiklet Tarihi
Bisikletin Zamanda Yolculuğu
• Günümüzün modern bisikletinin yaratılmasından önce, daha basit bisiklet taşıma cihazlarının birkaç örneği vardı. Her şey 16. yüzyılda 1493 yılında Leonardo da Vinci'nin basit bisiklet tasarımlarını içeren eskizlerinin keşfedilmesiyle başladı. Bazı tarihçiler bu çizimi ya öğrencisi Gian Giacomo Caprotti'nin yaptığını ya da bunun tamamen sahte olduğunu iddia etti. Bu tasarım hiçbir zaman çalışan bir model haline getirilmedi ve sonraki 4 yüz yıl boyunca atlar, kamu yollarında uygun fiyatlı ulaşım aracı olarak kaldı.• 1839 yılında İskoç Kirkpatrick MacMillan, bisikletin göbeğine demir çubuklarla pedalları ekledi. Kullanıcı krank miliyle ön tekerleğe bağlanan pedalları ayağıyla öne ve arkaya sallayarak arka tekerleği hareket ettirebiliyor böylece bu bisikletle öncekilere göre daha hızlı yol alınabiliyordu.
• 1850’li yıllara kadar denge problemini çözmek için üçüncü ve dördüncü tekerleğin eklendiği yeni tasarımlar ortaya çıktı. Ancak pedal ve çevirme kolunun kullanıldığı bu tasarımların çoğu ağırlık ve tekerleklerin sürtünme sorunu nedeniyle yaygınlaşmadı.
• 1860’lı yılların başında Fransız Pierre Michaux, oğlu ile birlikte geliştirdikleri ve “velocipede” olarak adlandırılan (Türkçeye velespit olarak geçmiştir) bisiklette pedalları ön tekerleğe sabitledi. Böylece kullanıcılar hızlı bir şekilde pedalları çevirebiliyordu. Ancak ağır demir iskeleti ve demir çerçeveli tekerlekleri yüzünden bu bisiklet yoldaki her çukur ve tümseğin üstünden geçerken sarsılıyor ve kullanıcıyı rahatsız ediyordu. Bu yüzden Michaux ve oğlunun tasarladığı bisiklet “kemik titreten” olarak anılıyordu. Bisikletler neredeyse çok farklı görünüyordu. Dönen pedallar eklenmeseydi, bugün bisiklet kültürü çok farklı olabilirdi.
• 1876'da son derece başarılı Coventry üç tekerlekli bisikletini tanıttı ve ertesi yıl, zincir tahrikiyle birlikte diferansiyel dişlinin patentli kullanımını buna dahil etti . • 1880’lerin sonunda vites sistemlerinin geliştirilmesi ve tekerleklerin havayla şişirilen lastiklerden üretilmeye başlanmasıyla birlikte bisikletler çok daha konforlu hâle geldi. • 1885 yılında İngiliz “ John Kempp Starley “ tarafından günümüzde kullanılan eşit büyüklükte tekerleklere ve zincire sahip, gidonlu ve seleli bisiklet icat edildi. Bu bisiklet “Velocipede”e göre çok daha rahat, ön tekerleği büyük olan bisiklete göre ise daha hızlı ve manevra kabiliyeti yüksekti. Tekerleklerinin eşit büyüklükte olması da bisikleti daha güvenli hâle getirdi.
• 1894 yılında “ Betty Bloomers “ popüler oldu. Kadınlar artık üç tekerlekli bisikletlerle sınırlı değildi ve uzun etekleriyle rahatça gezebiliyorlardı.
• 1897 yılında “ Hoşea W. Libbey “ çift elektrik motoru ile çalışan bir elektrikli bisiklet icat etti. Yaratıcı ve çalışkan beyinlerin çalışmasıyla, elektrikli bisikletler için pek çok tasarım taslağı hazırlandı, ancak bunların çoğu asla üretime geçmedi, genellikle patent ofislerinde ve çizim tahtasında son kullanma tarihi geçene veya atılana kadar oturdu. Otomobil ve içten yanmalı motorların büyümesi ve popülaritesindeki patlama nedeniyle, elektrikli bisikletler büyük ölçüde kağıt üzerinde kaldı. • 1903 İç göbek dişlileri icat edildi. • 1920'lerde çocuk bisikletleri üretilmeye ve yaygınlaşmaya başladı. Ulaşım aracı olarak otomobilin bisikletlerden daha çekici hale gelmesiyle motorlu taşıtlara benzeyen bisiklet tasarımları yapılmaya başlandı. Motosiklet dünyasında gelişmeler ile
• 1930 Yılında “ Schwinn “ yaylı çatal ve yağ lastiği ekledi. Bu daha sonra dağ bisikleti için ön tasarım haline geldi.